10 april 2016

The Hub Scandic

NetNordic digitaliserar gästupplevelsen på The Hub i Kista, Stockholm.

Förstudien

The Hub Scandic, som tidigare hette Mr. Chip, ligger beläget i Kista, Stockholm. Det var ett väldigt välskött hotell, men rent tekniskt så var dem föråldrade. Hotellet genomförde därför sommaren 2016 en omfattande renovering. Samtidigt ville man passa på att förbättra, effektivisera och digitalisera hela gästupplevelsen. The Hub hade bland annat ett krav att hotellgästen skulle kunna gå direkt till sitt rum, utan att behöva checka in efter ankomst eller gå till receptionen för att få sin hotellnyckel.

Lösningen

NetNordic ersatte ett antal olika tekniska plattformar och system på hotellet med mer modern och effektiv teknik. En helhetslösning integrerades med hotellets egna system för att digitalisera, automatisera och förbättra gästupplevelsen på hotellet. Målet var att:

  • Installera ett nytt marknadsledande fast-och trådlöst nätverk på hotellet
  • Byta ut det befintliga lokala PMS-systemet och ersatta det mot en molnbaserad lösning
  • Byta ut befintligt låssystem till en kodbaserad lösning, för enkel åtkomst till hotellrummen
  • Utveckla och implementera en ny lösning som ger gästerna möjlighet till självbetjäning i samband med deras vistelse på hotellet, inklusive en effektiv monitorlösning och mobilapplikation
  • Hotellet skulle få ett nytt IPTV-system i alla rum och allmänna utrymmen
  • Uppgradera spridningsnätverket till Cat. 6 standard

Resultatet

Hotellet har nu möjlighet att erbjuda gästerna 100% självbetjäning på The Hub. Incheckningen sker automatiskt före ankomst och gästerna kan vid sin ankomst gå direkt till sitt tilldelade rum, utan att först behöva gå via receptionen, för att checka in eller ta emot sin hotellnyckel.

Innan ankomst får nu hotellgästen istället ett SMS och ett email, med sitt tilldelade rumsnummer samt en kod till det sitt hotellrum. Alternativt kan gästen också checka in och ta emot denna information via monitorer som är lättillgängliga vid ankomsten.

Utcheckningen sker helt automatiskt, så att gästerna enkelt kan lämna hotellet, utan att först behöva checka ut själv eller behöva gå till receptionen. All information som kan tänkas vara relevant för hotellgästen kommer att förmedlas via SMS före, under och efter gästens hela hotellvistelse.

Resultatet visar att The Hub Scandic nu är helt ajour med den tekniska transformationen, samt faktiskt möter hur användare idag själva vill kunna kommunicera med företag. Den digitala transformation handlar om att skapa en kultur som framkallar innovation på alla nivåer inom organisationen – något som The Hub verkligen har lyckats med i detta fall.

  • Ett säkert och framtidssäkert trådlöst nätverk är nu integrerat med alla system på hotellet, så att gästerna kan surfa på höghastighetsinternet, över hela hotellområdet.
  • Gästen har tillgång till en modern IPTV-lösning där de enkelt kan online-streama sitt eget innehåll direkt på hotellrummets TV.
  • Gästerna får en anledning till att ladda ner en mobilapplikation där all bokning, incheckning, utcheckning, samt betalning, med mera kan hanteras och administreras.

The Hub berättar själva

Hanna Dahlèn, som är hotellchef på The Hub Scandic berättar:

Gästupplevelsen på The Hub har idag nått till en helt ny nivå! Med den här lösningen för online-incheckning och kodlås, så effektiviserar vi vårt arbete och gästerna slipper stå i kö i onödan. Receptionisterna sparar väldigt mycket tid, genom att tillåta gästerna checka in själva via monitorerna med självbetjäning. Våra hotellgäster är också väldigt nöjda med vårt heltäckande snabba internet, tillsammans med en TV-lösning som gästerna älskar, då de kan ta med sitt egna individanpassade innehåll, på ett mycket enkelt sätt.

NetNordic har lyckats leverera en mycket komplett ny lösning till The Hub. Vi är mycket nöjda!