Har reservplaner och redundans försvunnit ur sikte?
Introduktion
Tillbaka till det grundläggande: Har vikten av alternativ, reservplaner och redundans försvunnit ur sikte?
I vår vardag möter vi ständigt situationer där saker och ting går fel. Bilen vägrar att starta en kall vintermorgon, eller ännu värre, vi får en punktering mitt ute på vägen. Det är i det ögonblicket vi inser värdet av alternativ, som att ha ett reservhjul i bilen. Reservhjulet blir vår räddning och möjliggör att vi kan fortsätta vår resa med minimala avbrott.
På samma sätt ser vi ofta principen om redundans i våra kläder. Om en skjorta går sönder, finns det oftast en annan i garderoben att ta till, eller till och med en tröja som kan ersätta den. Denna enkla princip om att ha alternativ och ibland till och med en förutbestämd reservplan när något misslyckas, sträcker sig långt bortom våra garderober och våra transportmedel.
När det kommer till arbetslivet, kan vi också dra nytta av redundans i resurser. Om vi blir sjuka eller av någon annan anledning inte kan utföra våra arbetsuppgifter, kan förhoppningsvis en vikarie eller kollega hoppa in och säkerställa att arbetet fortsätter smidigt. Detta är en grundläggande aspekt av en effektiv arbetsmiljö.
Det som vi försöker belysa här är att alternativ, reservplaner och redundans är nyckelkomponenter i att möjliggöra framsteg och måluppfyllelse, både på individuell nivå och inom arbetsplatsen och samhället som helhet.
E-post är ett bra exempel på en av de grundläggande funktionerna för kommunikation i dagens digitala tidsålder, och många organisationer har valt att lägga sina e-postsystem i molnet hos några få stora leverantörer. Dessa molntjänsteleverantörer är kända för sin höga kompetens när det gäller att bygga och hantera infrastruktur med redundans i åtanke. De investerar miljarder i datacenter, backupsystem och säkerhetslösningar för att säkerställa en hög tillgänglighet och pålitlighet för sina kunder. Men även om dessa molnaktörer är exceptionellt duktiga på att minimera driftstörningar och skydda sig mot hot, är ingen miljö fullständigt immun mot problem. Vad händer om de trots alla åtgärder drabbas av en allvarlig driftstörning eller, ännu värre, blir hackade? Följderna kan vara förödande. Eftersom många organisationer och företag litar på samma få leverantörer för sina e-posttjänster, kan en störning hos en enda leverantör påverka tusentals eller till och med miljontals kunder. Detta ger upphov till frågor om vår ökande beroende av dessa stora molntjänstleverantörer. Även om deras redundansåtgärder är imponerande, finns det alltid en nivå av sårbarhet. Vad skulle hända om de stora molnaktörerna samtidigt upplevde problem? Hur skulle det påverka företag och organisationer över hela världen?
Så hur ska vi navigera i denna nya era av digitalt beroende? Hur kan företag och organisationer säkerställa att de har en tillräcklig redundans i sin infrastruktur för att möta utmaningarna i en alltmer sammankopplad värld? Detta är frågor som vi kommer att utforska vidare i vår undersökning, och vi kommer att ta en närmare titt på strategier för att diversifiera sina leverantörer, fördela risker och säkerställa att företag och organisationer kan fortsätta att fungera smidigt även när molntjänstleverantörer och content providers stöter på oväntade hinder. Medan vi kanske inte kan eliminera alla sårbarheter, kan vi definitivt arbeta för att minimera dem och förbli rustade för det digitala landskapets ständiga förändringar.
Upprätta inventarie
Börja med att göra en inventering av alla verksamhetskritiska digitala tjänster som din organisation använder. Detta kan inkludera e-post, molntjänster, affärssystem, kommunikationsverktyg och mycket mer.
Identifiera beroendekedjor
För varje digital tjänst, försök identifiera vilken infrastruktur och bakomliggande tjänster som är nödvändiga för att den tjänsten ska fungera.
Bedöm risker och prioritera
Rangordna dina digitala tillgångar och information baserat på deras betydelse för verksamheten, kraven för konfidentialitet, integritet och tillgänglighet, samt riskaptiten för din organisation. Vissa tjänster och data kan vara mer kritiska än andra och kräva en högre nivå av redundans och skydd.
Utveckla alternativa strategier
Baserat på din prioritering och riskbedömning bör du utveckla strategier för att hantera eventuella nedstängningar eller driftstörningar. Detta kan inkludera att ha backuplösningar, redundanta leverantörer eller planer för snabb återhämtning om en tjänst går ner.
Regelbunden granskning och uppdatering
Informationssäkerhet och riskhantering är kontinuerliga processer. Regelbunden granskning och uppdatering av dina strategier och beroendekedjor är avgörande för att hålla sig i linje med förändrade affärsbehov och hotlandskap.
Nu hör jag någon ropa ”hela artikeln handlar ju om IT-kontinuitetshantering“. Javisst, vi kan kalla det för det, men det viktigaste är att planen finns oavsett vad den heter. Den ska du ta med och utmana dina IT-, drift- och säkerhetsleverantörer med. Och den ska vara orienterad runt dina aktuella applikationer och IT-tjänster.
Göran Walles
Cyber CTOInnehållsförteckning
Innehållsämneskategori
Innehållstyp
Relaterat innehåll
Kontakta oss
Ring oss gärna direkt på vårt telefonnummer +46 8 555 068 00, skicka oss ett mail sales.se@netnordic.com, eller fyll i formuläret så återkommer vi till dig som snart som möjligt! Tack!