7 april 2016

Espresso House

Espresso House växer starkt i Norden och öppnar en ny coffee shop café i stort sett varje vecka. Utvecklas man i den takten är det givetvis viktigt att telefonin inte sätter käppar i hjulen för tillväxten. Därför har NetNordic skapat enkla rutiner för detta. ”Vi har en mycket slimmad organisation” berättar Tomas Ekroth, CFO på Espresso House. ”Därför är det en stor fördel att NetNordic hjälper oss med all telefoni, inklusive all administration kring våra telefonilösningar.”

Flexibelt och skalbart

”När vi öppnar en ny coffee shop finns en färdig rutin och vi behöver bara ”trycka på knappen” så löser NetNordic all telefoni som krävs”, fortsätter Tomas. ”Vi kan snabbt lägga till eller ändra funktioner, det hela är mycket flexibelt och skalbart.”

Molnbaserad växel

Varje coffee shop har ett fast abonnemang med IP-telefoni. Detta går snabbt att installera och blir dessutom mest ekonomiskt. Med växellösningen i molnet krävs heller ingen annan infrastruktur för telefonin än en vanlig internetuppkoppling. Det ger varje coffee shop en egen telefon som gäster kan ringa in till och även för personalens säkerhet. En ytterligare fördel med en fast linje är att många av caféerna ligger i anslutning till T-banan under jord där mobila abonnemang kan ha problem med täckning.

Enhetliga nummerserier förenklar

Det som för ett mindre företag kan tyckas vara detaljer kan i en större organisation betyda mycket. En smart detalj är exempelvis att sista siffrorna i caféets fasta nummer är desamma som caféets platsnummer. Så internt slår man bara de sista siffrorna som kortnummer.

På motsvarande sätt har cafécheferna försetts med ett mobilabonnemang där de tre sista siffrorna är detsamma. Slutar en person lämnas mobiltelefon och abonnemang över till nästa platschef.

Växer i flera länder

Espresso House växer både organiskt och via förvärv. Nyligen köpte man exempelvis en cafékedja med 60 butiker i Danmark. ”När tiden är mogen kommer vi förmodligen även att integrera dem i samma lösning”, berättar Tomas Ekroth. ”Tack vare NetNordics molnbaserade teknik är det enkelt att göra förändringar och implementera nya lösningar.”

”NetNordic arbetar proaktivt och lyssnar verkligen på oss. Jag har inte mött många leverantörer som är så måna om sin långsiktiga relation. Totalt känner jag mig helt trygg med NetNordic”.

Tomas Ekroth, CFO, Espresso House

Jag känner mig helt trygg med NetNordic

” NetNordic arbetar proaktivt och lyssnar verkligen på oss”, fortsätter Tomas. ”Jag har inte mött många leverantörer som är så måna om sin långsiktiga relation. De både levererar och administrerar vår telefoni. Eftersom de är operatörsoberoende så hjälper de oss även med våra upphandlingar av mobiltelefonin. Vi har löpande uppföljningsmöten med NetNordic varje kvartal och då går vi igenom att vi har rätt set-up. Totalt känner jag mig helt trygg med NetNordic. Dessutom sparar jag stora pengar på deras lösning.”

Kostnadseffektivt och enkelt

”Jag kan rekommendera NetNordic till alla företag som liksom vi inte har telefoni som sin kärnverksamhet. Och givetvis även för större företag med komplexa behov eller verksamhet i flera länder. För vår del vill vi bara att det ska funka. Vi ska inte hålla på med telefoni”, avslutar Tomas Ekroth.

Aktuell telefonilösning

  • Multinationell mobilväxel, NetNordic Max, för företagets kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Helsingfors
  • Bredbandstelefoni till samtliga 240 coffee shops i Sverige, Norge och Finland
  • Mobilabonnemang och mobiltelefoner
  • Support kring telefonifrågor till personal
  • Extern svarsservice

OM ESPRESSO HOUSE

Espresso House är Sveriges största och snabbast växande coffee shop-kedja med för närvarande cirka 300 butiker i Sverige, Norge Danmark och Finland. Alla coffee shops drivs i egen regi och är lokaliserade i storstadsregioner och större tätorter. Idag är det cirka 55 000 personer som dagligen besöker ett Espresso House.