7 april 2016

Cinnober

Cinnober bygger och driver affärskritiska system åt börser, banker och clearinghus. De har kunder över hela världen, alla med egna telefonlinjer in till Cinnobers servicedesk som är tillgänglig via telefon dygnet runt. Kravet på snabb respons är extremt högt. Användarna som ringer in måste ha omgående hjälp.

Ska svara inom 20 sekunder

”I vår servicedesk hjälper vi våra kunder som har mycket höga krav, därför är det helt avgörande att vi ständigt är tillgängliga på telefon”, berättar Peter Lindvall, Head of Internal IT och ansvarig för de interna systemen.

”När någon ringer ska vi kunna svara inom 20 sekunder. Om inte receptionisten svarar inom fem signaler så kopplas det till vår servicedesk via en talsvarsfunktion. Efter tre signaler kopplas det även till deras mobiler. Vi har även en extern svarsservice som vissa av samtalen automatiskt kopplas över till på helger”, fortsätter Peter Lindvall.

Det måste alltid fungera

”För att uppfylla våra driftåtaganden måste vi alltid kunna svara i telefon”, konstaterar Peter Lindvall. Vi har ett antal kunder där vi ska vara tillgängliga 24/7. Med NetNordics driftssäkra lösning blir det enda grundkravet att vi har tillgång till en fungerande Internetuppkoppling. Därför har vi olika internetleverantörer till våra datacenter, samt även en 4G-router som backup till några av telefonerna. Även om strömmen går ned över hela Stockholm har vi säkrad drift. Då kan våra receptionister och vår servicedesk arbeta hemifrån om det så skulle krävas tack vara NetNordics flexibla lösning.”

”NetNordic hjälper oss med alla nummer, såväl svenska som utländska och håller ihop allt vad gäller våra inkommande samtal. Det är skönt att ha en kontaktperson som har övergripande koll och som snabbt kan lösa alla våra skiftande behov”.

säger Peter Lindvall, Cinnober, Head of Internal IT 

Internationell närvaro ställer särskilda krav

Många av Cinnobers utländska kunder kan ringa lokala telefonnummer för att få support av Cinnober. Det gör att man upplevs som mer lokalt närvarande. När en kund ringer ser personalen direkt på skärmen vem som ringer så att de kan anpassa sina svar.

”Vi fick nyligen Australian Securities Exchange i Sydney som kund, fortsätter Peter Lindvall. ”Här hjälpte NetNordic oss att ordna lokala telefonnummer på bara en dag, något som normalt kan ta ganska lång tid att ordna. Samtalen går via Internet och kostar nästan ingenting. Och den som ringer slipper betala för ett internationellt samtal. Många kunder har dessutom ”gamla” telefonisystem och policies som säger att de inte får ringa internationellt från vissa anknytningar. Då är detta en praktisk lösning”, berättar Peter Lindvall, Cinnober, Head of Internal IT.

Växeln i mobilen

De som har egna direktnummer har NetNordics app i sina mobiltelefoner vilket ger tillgång till mer funktionalitet som tex. att kunna koppla samtalet vidare. När de ringer ut kan de dessutom välja om de vill visa sitt växelnummer i stället för sitt personliga mobilnummer.

Hos NetNordic får jag alltid hjälp direkt

”NetNordic hjälper oss med alla nummer, såväl svenska som utländska och håller ihop allt vad gäller våra inkommande samtal. Och har jag några frågor så svarar NetNordic alltid direkt när jag ringer”, berättar Peter Lindvall. ”Här kommer jag snabbt till rätt person och de ger alltid snabb återkoppling och är mycket trevliga. Vi har en mycket avspänd dialog. Men vanligen ringer jag till min kontaktperson om jag behöver hjälp. Det är skönt att ha en kontaktperson som har övergripande koll över alla våra ingående samtal och telefonnummer och som snabbt kan lösa alla våra skiftande behov.”

”Jag rekommenderar gärna NetNordic till andra med liknande behov”, avslutar Peter. ”Det går snabbt att komma igång med deras lösning och allt fungerar väldigt enkelt och problemfritt. Den enda hårdvara som jag behövt köpa in är konferenstelefonerna och våra fasta telefoner. Om det varit något problem under resans gång så har NetNordic alltid löst detta snabbt. Jag har stort förtroende för dem. Att lösningen dessutom är väldigt kostnadseffektiv skadar heller inte.”

OM CINNOBER

Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består av internationella börser, clearinghus, banker och läklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Cinnober var först med att utveckla ett clearingsystem som beräknar risk i realtid och 2015 utsågs denna teknologi till ”Post-trade Initiative of the Year” av affärstidningen Financial News.

Cinnober har 250 anställda, huvudkontor i Stockholm samt lokala kontor i Umeå, London och New York. Bland Cinnobers kunder finns stora och mycket krävande aktörer som Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, ICE Liffe, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand.