14 januari 2019
En licens för varje påloggad användare blir dyrt för ett stort köpcentrum. I julruschen kommer man lätt upp i en miljon samtidiga. Fråga bara Olav Thongruppen, Norges största köpcentrumkedja.
Olav Thon Gruppen äger eller förvaltar 100 köpcentrum i Norge och elva i Sverige. NetNordic har haft kedjan som kund länge och för ett par år sedan märkte man problem med att mjukvarulicenserna blev för kostsamma. För omkring två år sedan sjösatte NetNordic därför WiFi som tjänst, vilket innebär att kunden slipper själva licenskostnaden.
”När du ska logga in på ett publikt WiFi genererar det licenser i förhållande till antalet samtidigt påloggade klienter. I en köpcentrumkedja som Olav Thon Gruppen kan kunden sammanlagt lätt komma upp i en miljon aktiva klienter när alla samtidigt ska köpa julklappar under december månad. Det blir alltför dyrt”, säger Arild Steen, affärsansvarig för WiFi som tjänst på NetNordic.
Lösningen blev ett egenutvecklat mjukvarusystem från NetNordic i kombination med nätutrustning från Huawei. NetNordic har en egen utvecklingsavdelning i Norge och hade sedan tidigare mjukvaran ZeroTouch för övervakning och styrning.
”Vi byggde ihop detta och kompletterade med en portal som kommer upp när du söker efter ledigt WiFi. Eftersom det är vår egen mjukvara finns ingen begränsning på antalet klienter eller licenser”, säger Arild Steen.
”Det finns fler fördelar med WiFi som tjänst. Det är själva leverantören, alltså vi på NetNordic, och inte kunden som ansvarar för att tjänsten hela tiden använder den senaste tekniken och är ständigt uppdaterad. Det leder till en mycket hög säkerhetsnivå i tjänsten som man köper. Det är som om du leasar en bil. Skulle du ha WiFi-utrustningen själv måste du uppgradera allt inom 3–4 år. Det slipper du tänka på när du har det som en tjänst. Det blir också en mindre initial investering för kunden”, berättar Arild Steen.
Undersökningar från analys- och rådgivningsföretaget Radar Ecosystem Specialists visar att för IT-marknaden i Norden är det just IT som tjänst som växer snabbast. Under 2018 sjunker både hårdvara och mjukvara något i tillväxt i Sverige, medan tjänster ökar fyra procent. Rena molntjänster ökar ännu mer – 13,5 procent. Det visar rapporten IT-Radar 2018.
Trenden fortsätter dessutom uppåt. Inom de närmsta två åren kommer svenska IT-inköpare att tiodubbla investeringarna i publika molntjänster, från 2,9 procent idag till mellan 27 och 32 procent av de totala IT-kostnaderna.
Radars undersökningar påvisar också starkt positiva effekter av molntjänster och varianter på IT som tjänst när det gäller komma högre upp i värdekedjan. För det första är dessa mer kostnadseffektiva jämfört med egen drift. För det andra frigör de resurser som driver innovation. För det tredje blir det möjligt att styra på levererat värde istället för på kostnadsuppföljning.
Ett exempel med fallet WiFi som tjänst är att många kringtjänster blir möjliga. För ett köpcentrum laddar man till exempel upp byggnadsritningarna för fastigheten i själva tjänsten. Då går det att visuellt se status för alla accesspunkter i det specifika köpcentret, markerat med olika färger.
”Köpcentrumdirektören vill kanske se hur WiFi-trafiken fördelar sig i anläggningen. Det är ofta störst aktivitet runt caféer, restauranger och avslappningsområden”, säger Arild Steen.
Det finns också mängder av statistikfunktioner, och det går att lägga på ytterligare smarta tillämpningar. Ett typfall är att det går att förenkla inloggningen för återkommande användare, så att de slipper fylla i användarnamn och lösenord varje gång. Det fungerar även om användaren är anonym, eftersom systemet känner igen enhetens MAC-adress, en unik identifierare för varje nätverkskort.
På Thons anläggningar fungerar det under en 30-dagarsperiod. Om du har gett dig till känna och är kundmedlem får du ytterligare fördelar, som olika former av rabatter och erbjudanden. För att kunna ge ännu mer detaljerad service eller erbjudanden kräver nätverket integration med ytterligare tjänster. Ett exempel är Apples beaconteknik för inomhusnavigering.
Den här typen av kringtjänster finns också för hotell. Exempel är mobila hotellrumsnycklar, eller att kunna beställa upp mat på rummet med en app.
”Vad som typiskt är på gång är att ta med dig tv-tjänster som Netflix eller Viasat. Det är inte så coolt med vanlig hotell-tv. I framtiden du ska kunna bo på hotell och ha det precis som hemma”, fortsätter Arild Steen.
I fall som dessa är NetNordic leverantör av själva infrastrukturen med ssid, identifieraren för det trådlösa nätverket. Utveckling av tjänster sker med andra leverantörer.
Efterfrågan på den här tjänsten är mycket stor. För närvarande har NetNordic installerat WiFi som tjänst på 15 hotell. Vid slutet av året kommer tjänsten att vara installerad på 80 hotell.
Totalt har företaget 20–30 kunder och sammanlagt 10 000 accesspunkter. Till slutet av året ska det bli dubbelt så många, alltså 20 000. De flesta av kunderna finns i Norge, därefter i Danmark. Nu kommer också de första kunderna i Sverige som ansluter sig till tjänsten WiFi som tjänst.
Wifi som tjänst finns förutom i köpcentrum och på hotell också i butiker, sportanläggningar och som kontorsnät på en rad företag. Man bör som minst ha 15–20 användare för att det ska löna sig, med någon övre gräns finns knappast, berättar Arild Steen. I ett köpcentrum är det ingen kris om nätet går ned, men företagskunder vill ha tydliga garantier. Då har vi SLA:er med regler om viss upp-tid, straffklausuler och så vidare.
Olav Thon Gruppen är en norsk koncern, som ägs av Olav Thon Stiftelsen. Ursprunglig grundare var Olav Thon. Man äger 95 handelsplatser i Norge och förvaltar ytterligare ett antal. Olav Thon Gruppen har dotterbolag med olika verksamhet inom fastigheter, hotell och restaurang, detaljhandel och industri.
NetNordics teknikpartner i WiFi som tjänst är kinesiska Huawei. Faktum är att NetNordic är Huaweis största partner i Norden. Hjärtat i tjänsten är däremot NetNordics egen och den är utvecklad av vår egna personal, samt ”multitenant”, vilket betyder att den är oberoende av leverantör.