Logga in säkert och effektivt med en BankID-integration

Netnordic BankID

Netnordic Professional Services arbetar med att skapa flertalet integrationer mot era kundsystem. En av dessa integrationer är BankID. Netnordic skapar på så sätt en flexibel helhetslösning för hela din UC miljö.

Varför integrera mot BankID?
Oavsett vilken typ av organisation som du representerar, så uppstår situationer där du kommer behöver veta vem du kommunicerar med. Med en koppling mot BankID så vet du inte bara vem du kommunicerar med, utan du kan även vara säker på att det är ”rätt” person som du talar med, genom verifieringen.

Genom att skapa en koppling mot BankID kan du känna dig extra trygg i ditt kundmöte. Kopplingen ger dig även trygghet till kunden, då det minimerar risken att någon uppger sig vara någon som de inte är.

Kunder och användare förväntar sig idag att kunna logga in säkert med BankID!

Hur fungerar det?

När en kund ringer in till kontaktcentret, då möts personen av en röst som ber om personnummer för verifiering. Den inringande anger sitt personnummer via knapptryckning på telefonen (DTMF), därefter att startar hen sin BankID app (mobil eller dator) och genomför verifieringen. Vid en lyckad verifiering skickas samtalet till en grupp där en handläggare tar emot samtalet. Information som namn och personnummer kan skickas med så att handläggaren ser vem som ringer.

Skulle verifieringen misslyckas kan samtalet skickas till en handläggare med information om att inringande part ej är verifierad. Möjlighet finns då att via websida eller mot webservice verifiera kunden manuellt. Observera att verifiering via websidan/webservice går att använda oavsett media som nyttjas i kommunikationen med kunden.

Vad får man?

Med NetNordics BankID-modul kan ni tryggt och enkelt erbjuda era egna kunder en säker inloggning och verifiering via MiCC Enterprise kontaktcenter. Modulen konfigureras efter era specifika behov och ni väljer själva vilka ingångar som ska aktiveras. Funktionen levereras med automatisk verifiering via script i kontaktcenter samt med en websida och webservice för manuell verifiering. Du kan alltså verifiera dina kunder när du redan har etablerat en kommunikation!

Förkrav, vad behöver jag förutom Netnordics Bank-ID-modul?

Ni behöver ett Mitel MiCC enterprise kontaktcenter med IVR licenser. Du behöver även ett avtal med en säljande BankID-bank. Detta avtal ger dig sedan tillgång till samtliga kunder som har ett BankID, oavsett vilken bank som utfärdat det. Bankerna såväl som andra leverantörer tecknar avtal om BankID-integration i fri konkurrens med varandra. För mer information kring priser och villkor, kontakta din bank och leverantör.

Kontakta mig




Nätverk
IT-sikkerhet
Datacenter
Kommunikation

Boka möte med våra duktiga rådgivare!

 

Vi kan hjälpa er att skapa en säker BankID-integration, som effektiviserar för er.

Låt oss diskutera dina behov – Fyll i nedan formulär eller ring oss direkt på nummer +46 8 51 06 27 10

Våra partners på kommunikation

NetNordic är mycket stolta över att vara en nordisk oberoende systemintegratör och väljer därför alltid den lösning som är allra bäst för våra kunder, oberoende av leverantör. NetNordic har goda partnerskap tillsammans med flertalet marknadsledande tillverkare inom IT, vilket gör att våra kunder alltid får hjälp av individer med mycket god erfarenhet och djup kompetens.